Nyhet
Arkeologiska provutgrävningar under planeringen av spårvägen är klara – trafikarrangemangen på Tavastgatan återgår till det normala om cirka två veckor
De arkeologiska provutgrävningarna under planeringen av spårvägen har avslutats. Vid provutgrävningarna på Tavastgatan påträffades bland annat den medeltida Pieni Karjakatu och en mängd fornföremål från olika århundraden. Utgrävningarna gav värdefull information som stöd för den tekniska utformningen av spårvägen och för att fastställa omfattningen av och kostnaderna för utgrävningarna under byggtiden. Trafikarrangemangen på Tavastgatan förväntas återgå till det normala om cirka två veckor.

De tredje och sista arkeologiska provutgrävningarna för spårvägen utfördes på Tavastgatan, mittemot Gripenhuset. Provgrävningarna på Tavastgatan inleddes den 31 mars och slutfördes enligt tidsplanen.
Provgrävningarna på Tavastgatan nådde sin djupaste punkt på cirka 4,4 meter och avslöjade lager som uppskattas vara från 1400-talet. I april flyttades provgrävningsgropen några meter mot ÅUCS för att avslöja hörnet av ett gammalt tegelhus från 1600-talet och den intilliggande Pieni Karjakatu. Gatan är ett utmärkt exempel av ingenjörskonst från sin tid, som arkeologerna redan kände till, men som nu förmodligen sågs för första gången sedan 1600-talet.
– Under provgrävningarna på Tavastgatan, förutom på Pieni Karjakatu, hittade vi många gamla föremål från olika århundraden, till exempel en välbevarad lergök från 1800-talet och silvermynt från 1700-talet. Vi katalogiserade och konserverade alla föremål som hittades under utgrävningarna, och de kommer i sinom tid att överföras till Åbo stadsmuseums samlingar efter ytterligare forskning”, säger Kari Uotila från Muuritutkimus Oy, som ledde forskningen.
Arkeologiska provutgrävningar ger värdefull information för planering av spårvägen
Arkeologiska provutgrävningar för genomförandeplaneringen av spårvägen utfördes på Tavastgatan och Nylandsgatan under våren och på Aningaisgatan i höstas.
– Provgrävningarna på Tavastgatan som nu har avslutats var väldigt framgångsrika. Vi fick fram mycket värdefull information, bland annat om det arkeologiska lagrets djup och var gamla byggnader och konstruktioner finns under mark. Detta är viktig information för den tekniska planeringen av spårvägen. Resultaten gör det möjligt för oss att uppskatta omfattningen och kostnadseffekterna av utgrävningarna under byggtiden”, säger Minna Tontti, miljö- och hållbarhetschef på Åbo Spårväg Ab.
Medan de slutgiltiga resultaten av provutgrävningarna färdigställs, kommer Åbo Spårvägsallians att fortsätta diskussionerna med museimyndigheterna om genomförandet av spårvägen, dess inverkan på det arkeologiska arvet och markförstärkningsplanen för spåret. De arkeologiska undersökningarna utfördes av Muuritutkimus Oy på uppdrag av Åbo Spårvägallians, med NRC Group som huvudentreprenör. Platserna för de arkeologiska utgrävningarna har avtalats med Åbo stadsmuseum. Museiverket har beviljat tillstånd för utgrävningarna.
De olika faserna i de arkeologiska utgrävningarna under planeringen av spårvägen i Åbo kan ses via 3D-modeller på Muuritutkimus webbsida på www.muuritutkimus.com.
För mer information
Minna Tontti, Åbo Spårvägar Ab, miljö- och hållbarhetschef, +358 40 160 2650 minna.tontti@turunraitiotie.fi (spårvägsdesign)
Kari Uotila, Muuritutkimus Oy, +358 50 528 7360, kuotila@muuritutkimus.com (arkeologisk forskning)
Teemu Kallio, arbetsledare, GRK Finland Oy, +358 50 552 3990, teemu.kallio@grk.fi (plats- och trafikarrangemang)
I takt med att Åbo växer måste kollektivtrafiken utvecklas i större steg. Nu pågår den sista planeringsfasen för Åbos spårväg från Hamnen genom centrum och Kuppis till Kråkkärret, innan den eventuellt byggs. Genomförandplaneringen av Åbo spårväg och det eventuella byggandet utförs av Åbo Spårvägsallians, som består av Åbo Spårväg Ab, Åbo stad, NRC Group Finland Oy, GRK Finland Oy, Ramboll Finland Oy och Sweco Finland Oy. Byggandet av spårvägen kommer att påbörjas om Åbo stadsfullmäktige beslutar att investera i den.