Nyhet
Planeringen av spårvägen i Åbo framskrider
Åbo Spårväg Ab har fört marknadsdialoger med spårvagnstillverkare som en del av beredningen av upphandlingen av materiel. Konkurrensutsättningen bereds i god tid så att man ska kunna inleda konkurrensutsättning av spårvagnar snart efter eventuellt beslut om investering i spårvägsinfrastruktur.
Marknadsdialoger med spårvagnstillverkare har förts under hösten 2024 och våren 2025. Med hjälp av marknadsdialoger utreder man utbudet på marknader och preciserar de tekniska egenskaperna som krävs av spårvagnarna innan den egentliga upphandlingen äger rum. Man planerar hålla en tredje förhandlingsrunda planeras innan anbudsbegäran om spårvagnar publiceras.
– Med hjälp av marknadsdialoger kan vi försäkra oss om att vi också hör materieltillverkarnas erfarenheter så att vi får de bästa möjliga spårvagnarna till Åbo. Förhandlingarna har varit givande, och vi har tagit lärdom av dem inför den framtida upphandlingen, berättar Ville Sjöholm, vagnparksspecialist på Åbo Spårväg Ab.
Avsikten är att köpa sammanlagt 14 spårvagnar till Åbo. Upphandlingen bereds i god tid så att man ska kunna inleda konkurrensutsättning av spårvagnar snart efter eventuellt beslut om investering i spårvägsinfrastruktur. Spårvagnsupphandlingen är en lång process, eftersom tillverkningen av spårvagnarna tar omkring 3–4 år efter konkurrensutsättningen. Spårvagnarna behövs i god tid före trafikeringen inleds för ibruktagning av spårvägen, testkörningar samt utbildning av förarna.
Passande spårvagnar söks genom konkurrensutsättning
Under beredelsen av materielanskaffningen kommer man att precisera de tekniska kraven för spårvagnarna. Vagnarnas egenskaper fastställs enligt de beprövade lösningar som redan används på marknaden och till exempel med beaktande av väderleksförhållandena i Åbo.
När leverantören har valts kommer man ännu att utveckla detaljerna vidare till exempel tillsammans med framtida passagerare.
Vid valet av leverantör kommer kvalitetsmässiga faktorer att tas i beaktande utöver anskaffnings- och livscykelkostnaderna. Kvalitetsmässiga faktorer kan förknippas till exempel med resekomforten, bullernivån och huruvida vagnarna är enkla att underhålla. Målet är att hitta en vagntyp som passar bäst för Åbo, som är funktionssäker och som har låga driftskostnader under hela sin livscykel.
Spårvagnstrafiken är avsedd att inledas i Åbo under första hälften av 2030-talet. Spårvagnar har en lång livslängd på upp till 40 år. Upphandling av vagnar bereds alltså för kollektivtrafikens behov under flera decennier.
För ytterligare information:
- Ville Sjöholm, Åbo Spårväg Ab., vagnparksspecialist, +358 40 584 0300, ville.sjoholm@turunraitiotie.fi