Spårvagnsupphandling i Åbo inleds hösten 2024

En skiss av spårväg i Åbo.
En skiss av spårväg i Åbo. WSP Finland Oy

Åbo Spårvägar kommer att inleda en europeisk upphandling av spårvagnar hösten 2024. Upphandlingen kommer att förberedas i god tid för att möjliggöra ett beslut om upphandling av spårvagnar vintern 2026, efter stadsfullmäktiges investeringsbeslut. Under upphandlingen kommer information om spårvagnarnas egenskaper och kostnader att specificeras i generalplanen.

Spårvagnar måste uppfylla behoven för framtidens kollektivtrafik

Spårvagnar har en lång livslängd, upp till 40 år. Målet är att spårvagnstrafiken i Åbo ska inledas i början av 2030-talet. Detta innebär att upphandlingen av spårvagnar förbereds för behoven av kollektivtrafik på 2070-talet.

I huvudplanen för Varissuos hamn definieras de viktigaste egenskaperna hos vagnarna. Enligt planen skulle 13 vagnar köpas in. I framtiden, när efterfrågan ökar och trafiken blir tätare, beräknas antalet vagnar som behövs på linjen Hamn-Varissuo uppgå till 15.

Den preliminära uppskattningen av huvudplanen för linjen Port-Varissuo uppgår till 42 miljoner euro, där den slutliga kostnaden påverkas av marknadsläget, den allmänna prisnivån och anpassningen av vagnarna.

Spårvagnskraven styr utformningen

I generalplanen har spårvägen i Åbo planerats enligt den så kallade europeiska standardspårvidden på 1 435 meter. Spårvagnens bredd är 2,65 meter, precis som i Tammerfors. Antalet vagnar kan ökas enligt efterfrågan och antalet sittplatser kan påverkas genom vagnarnas design och utsmyckning. Spårvagnar är en integrerad del av stadsbilden och distinkta spårvagnar kan hittas över hela världen.

”Förutom de tekniska egenskaperna hos spårvagnarna investeras i genom anpassat design och visuell utseende. Spårvagnarna i staden Reims i den franska provinsen Champagne har till exempel formen av ett champagneglas. Det viktigaste är att utforma lösningar med kunden i åtanke”, säger Lauri Räty, planeringschef på spårvägsbolaget.

Vid valet av spårvagnsleverantör beaktas inte bara inköpskostnaden utan även underhållskostnaderna under spårvagnens livscykel, liksom kvalitativa faktorer som kommer att definieras allteftersom upphandlingen fortskrider. Dessa kan inkludera passagerarbekvämlighet, bullernivåer, enkelhet och kostnad för underhåll eller ansvaret för trådbussen.

Upphandling måste vara beredd på förseningar

Spårvagnar behövs i god tid innan trafiken startar. De behövs för att testa och driftsätta spårvägen och för att utbilda förare. Leveranstiderna beror på anpassningen av vagnarna, och när produktionen startar kommer vagnarna att levereras inom en månad. Leverans av vagnarna för linjen Hamnen-Kråkkärret skulle därför ta mer än ett år.

Man har dragit lärdomar från andra spårvägsstäder. I Tammerfors, till exempel, startade upphandlingen av spårvagn sju år innan trafiken skulle börja. I huvudstadsregionen har däremot testkörningar och utbildningar kunnat genomföras genom att utnyttja det befintliga spårvagnstrafik, vilket har förkortat upphandlingstiden.

Lauri Räty
planeringschef
+358 40 336 2080
lauri.raty@turunraitiotie.fi

Juha Saarikoski
verkställande direktör
+358 40 336 0117
juha.saarikoski@turunraitiotie.fi