Spårvägsplaneringen i Åbo officiellt lanserad
Turun Raitiotie Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy, GRK Suomi Oy och NRC Group Finland Oy har undertecknat ett alliansavtal för Åbo spårväg i Åbo måndagen den 8 april 2024. Avtalet gäller utarbetandet av genomförandeplanen för Hamnen–Kråkkärret och eventuell byggnation.
Planeringen av spårvägen i Åbo fortskrider. Genomförandeplaneringen, som nu inleds, kommer att pågå fram till slutet av 2025. Under denna period kommer gatuplaner för spårvägsgatorna att utarbetas och byggkostnaderna beräknas. Man kommer också att göra bedömningar av hur spårvägen påverkar bland annat markanvändningen och den demografiska utvecklingen.
”Vi har ett och ett halvt hektiskt år av planering framför oss. I ett så här stort projekt med flera faser kommer alliansmodellen och erfarna partners att visa sig vara ett bra val”, säger Juha Saarikoski, VD för Åbo spårvägar.
Genomförandeplanen kommer att baseras på generalplanen Hamnen–Kråkkärret som antogs i oktober 2023. Den beräknade kostnaden för huvudplanen är 344 miljoner euro för byggandet av spårvägen och 44 miljoner euro för utrustning.
Alliansmodellens styrka ligger i samarbete
Alliansen kommer att påbörja arbetet med en genomförandeplan. Utgångspunkten är att ta fram planer med en detaljnivå som möjliggör att byggandet av spårvägen kan påbörjas direkt efter stadsfullmäktiges beslut sommaren 2026.
”Vi är redan vana vid att arbeta i en alliansmodell från flera tidigare projekt. Vi kommer att använda oss av den spårvägsexpertis som vi har byggt upp i Finland och utomlands. Alliansen har många utmaningar att övervinna i utvecklingsfasen, särskilt i stadskärnan, men med det här teamet är vi säkra på att hitta hållbara designlösningar för dem alla”, säger Peter Molin, direktör på Ramboll.
”Det är fantastiskt att få vara med och utforma ett nytt hållbart transportsystem för Åbo. Tillsammans med Åbo spårväg och våra samarbetspartners kommer våra planer att påverka Åbobornas vardag och bidra till Åbos mål att vara koldioxidneutralt år 2029 och en ledande klimat- och naturstad i framtiden”, säger Juho Siipo, chef för Swecos affärsenhet Infra and Transport.
I projekteringsfasen fastställs den exakta byggkostnaden och byggfaserna planeras. De kräver också byggnadsarbetarnas kompetens.
”GRK:s personal har lång erfarenhet av spårvägsprojekt och andra spårvägs- och infrastrukturprojekt i städerna. Våra stora spårvägsprojekt i huvudstadsregionen kommer att slutföras under de kommande månaderna. Detta kommer att frigöra kompetenta långtidsproffs för spårvägen i Åbo”, säger Mikko Nyhä, GRK:s Director of Rail Operations.
”Det bästa med alliansmodellen kommer till sin rätt i komplexa järnvägsprojekt, där nya lösningar hittas och implementeras genom sömlöst samarbete mellan olika parter. Vår styrka ligger i vår unika erfarenhet av att bygga nya spårvägar, och tillsammans med våra allianspartners kommer vi att dra de bästa lärdomarna av denna erfarenhet för utvecklingen och genomförandet av spårvägen i Åbo”, säger Kari-Pekka Lumme, Alliance Project Manager på NRC Group.
För mer information:
Juha Saarikoski, verkställande direktör, Turun Raitiotie Oy, +358 40 336 0117, juha.saarikoski@turunraitiotie.fi
Peter Molin, direktör, Infrastruktur och transport, Ramboll Finland Oy, +358 40 7523667, peter.molin@ramboll.fi
Juho Siipo, divisionschef, Infra och Transport, Sweco, +358 40 076 4890, juho.siipo@sweco.fi
Mikko Nyhä, Rail Business Director, GRK Finland Oy, +358 40 863 0450, mikko.nyha@grk.fi
Kari-Pekka Lumme, Alliance Project Manager, NRC Group, +358 40 866 1811, kari-pekka.lumme@nrcgroup.fi