Raitiotien kustannukset
Raitiotien lopullinen kustannusarvio valmistuu loppuvuonna 2025 samaan aikaan toteutussuunnitelman kanssa.
Mitä raitiotien rakentaminen maksaa?
Raitiotien lopullinen kustannusarvio valmistuu loppuvuonna 2025. Tavoitteena on pysyä vuonna 2022 arvioidussa tasossa indeksikorjaukset huomioiden: tuolloisen arvion mukaan rakentaminen maksaisi 344 miljoonaa euroa ja raitiovaunut 42 miljoonaa euroa.
Kustannusarvio tehdään samaan aikaan raitiotien toteutussuunnitelman kanssa, koska suunnitelmaratkaisut vaikuttavat kustannuksiin. Raitiotien tarkat suunnitelmat tehdään 16 eri osa-alueesta, joilla kullakin on useita satoja tekijää, jotka vaikuttavat kustannuksiin.
Raitiotie rakennettaisiin allianssimallilla, mikä tarkoittaa, että allianssikumppanit jakavat riskit ja vastuut. Mikäli vuonna 2025 laadittava kokonaiskustannusarvio ylitettäisiin rakentamisaikana, kaikki allianssin osapuolet vastaavat siitä.
Mistä rakentamiskulut koostuvat?
Samalla kun raitiotie rakennetaan, uusitaan reitin 12 kilometrin mitalta lähes kaikki maan alla olevasta kunnallistekniikasta kadun pinnan rakenteisiin. Rakentamisen kustannuksista siis vain osa syntyy varsinaisen raitiotien rakentamisesta.
Turun raitiotien rakentamisen kustannukset koostuvat muun muassa
- Raitiotieinfrasta 33%
- Varikkorakennuksesta 19%
- Pohjavahvistuksista 12%
- Kunnallistekniikasta 9%
- Ajoradoista 7%
- Jalkakäytävistä ja pyöräteistä 7%
- Arkeologisista tutkimuksista 7%
- Pilaantuneen maa-aineksen käsittelystä 4%
- Työnaikaisista liikennejärjestelyistä 1%
- Viher- ja puistorakenteet 1%
Mitä suunnittelu on maksanut?
Vuosina 2013–2025 suunnitelmien ja selvitysten valmistuttua on Turun raitiotien suunnitteluun käytetty kaikkiaan noin 17 miljoonaa euroa. Kaupungin maksuosuus kaikista suunnittelun kustannuksista on noin 70 prosenttia.
Mukaan on laskettu kaikki raitiotiehen liittyvien suunnitelmien ja selvitysten kustannukset vuodesta 2013 lähtien. Pääosa kustannuksista tulee käynnissä olevasta toteutussuunnitteluvaiheesta vuosina 2024–2025.
Vuotta 2013 edeltävät selvitykset ovat olleet suppeita ja käsitelleet kokonaisvaltaisesti kaupunkirakennetta ja eri joukkoliikennejärjestelmä eli näissä raitiotietä on käsitelty osana laajempaa kokonaisuutta. Näiden kustannukset liikkuvat karkeasti arvioiden joissain sadoissa tuhansissa.
Tämän lisäksi raitiotiehen varautuviin Kauppatorin pohjanvahvistuksiin on käytetty noin 4,7 miljoonaa euroa.