Ajankohtaista

Raitiotielinjan pohjatutkimukset aiheuttavat muutoksia liikenteelle heinäkuusta alkaen

Suunnitellun Satama–Varissuo-raitiotielinjan maaperää aletaan tutkia tarkemmin 1.7.2024 alkavalla viikolla. Tutkimukset aloitetaan varikon alueelta Iso-Heikkilästä, Varissuolta sekä Littoistentieltä. Tutkimuksista aiheutuu lyhytaikaisia muutoksia liikenteeseen.

Kuvassa on kaksi kairavaunua. Suurempi on porakonekairavaunu ja pienempi on kevyt kairakone.
Pohjatutkimuksia tehdään kairavaunulla. Kuva Ramboll.

Tietoa maaperästä tarvitaan suunnittelua varten

Raitiotielinjan pohjatutkimukset alkavat ensi viikolla ja niitä tehdään vaiheittain syksyyn asti. Pohjatutkimuksilla selvitetään maaperän laatua ja koostumusta. Tietoa tarvitaan radan pohjarakenteiden suunnittelua ja maamassojen hyödyntämistä varten.

– Radan pohjavahvistukset ovat merkittävä kustannuserä. Kun suunnittelemme vahvistukset tarkoituksenmukaisesti, saamme aikaan kustannussäästöjä ja vähennämme materiaalihukkaa. Tarkalla maaperätiedolla varmistetaan myös, että radan rakenne kestää aikaa, kertoo Turun raitiotieyhtiön suunnittelupäällikkö Lauri Räty.

Raitiotien rakentamisesta aiheutuu suuri määrä maamassoja. Tutkimuksilla selvitetään maan laatu, jotta kaivettava maa-aines voidaan hyödyntää joko raitiotien rakentamisessa tai muissa kaupungin rakennushankkeissa.

Tutkimuksia tehdään pitkälle syksyyn

Nyt tehtävillä tutkimuksilla tarkennetaan Satama–Varissuo-yleissuunnitelman aikana tehtyjä pohjatutkimuksia. Tutkimuksia tehdään laajemmalla alueella ja tarkemmalla mittauksella, jotta saadaan selvitettyä maaperän kovat ja pehmeät alueet.

Tutkimuksia tehdään teloilla kulkevalla kairavaunulla, jonka leveys on 2–2,5 metriä ja pituus 4–6 metriä. Kairauksen aikana vaunusta voi kuulua kovaa ääntä. Maasta otetaan samalla näytteitä. Tutkimusten kesto vaihtelee tutkittavan materiaalin ja tutkimustavan mukaan. Mittaus- ja tutkimuspisteet merkitään maastoon puukepeillä ja asfalttimaalauksilla.

Liikenteeseen lyhytaikaisia muutoksia

Tutkimuksia tehdään koko raitiotielinjalla ja ne aloitetaan suunnitellun varikon alueelta Iso-Heikkilästä, Varissuolta sekä Littoistentieltä. Pohjatutkimusten ajaksi tehdään liikennejärjestelyjä. Autokaistoja saatetaan ottaa hetkeksi pois käytöstä ja jalankulku- ja pyöräliikennettä ohjataan vain toiselle puolelle katua.

Lisätietoja:
Lauri Räty
Suunnittelupäällikkö
p. +358 40 336 2080
lauri.raty@turunraitiotie.fi 

Turun raitiotie on kokonaisvaltainen kaupunkikehityshanke, joka määrittää kaupungin ja koko kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän. Nyt on käynnissä Satama-Varissuo-linjan viimeinen suunnitteluvaihe, toteutussuunnittelu, vaikutusarvioinnit sekä raitiovaunujen kilpailutus. Turun raitiotien toteutussuunnitteluvaiheen toteuttaa Turun Raitiotieallianssi, johon kuuluvat Turun Raitiotie Oy, Turun kaupunki, NRC Group Finland Oy, GRK Suomi Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy.

Lisää uutisia

Tiedote

Aninkaistenkadun arkeologiset koekaivaukset saatiin valmiiksi

Turun raitiotien suunnittelua varten käynnissä olevat arkeologiset koekaivaukset saatiin Aninkaistenkadulla valmiiksi ennakoitua nopeammin. Kaivauksesta saatiin selville muun muassa arkeologisen maakerroksen paksuus…

Uutinen

Liikennejärjestelyt Aninkaistenkadulla arkeologisten koekaivausten aikana

Turun raitiotien toteutussuunnittelun aikana tehdään arkeologisia koekaivauksia Aninkaistenkadulla, Eerikinkadun ja Tuomiokirkkosillan välisellä alueella. Kaivaukset alkavat 4. marraskuuta ja kestävät joulukuuhun sa…

Tiedote

Raitiotien arkeologiset koekaivaukset alkavat marraskuussa Aninkaistenkadulla

Turun raitiotien toteutussuunnittelun aikana tehdään arkeologisia koekaivauksia Aninkaistenkadulla, Eerikinkadun ja Tuomiokirkkosillan välisellä alueella. Alue on yksi Suomen merkittävimmistä arkeologisista kohteist…