Ajankohtaista

Raitiotien arkeologiset koekaivaukset alkavat maaliskuussa Uudenmaankadulla ja Hämeenkadulla

Turun raitiotien suunnittelun aikana tehdään arkeologisia koekaivauksia Uudenmaankadulla 24.3. alkaen ja Hämeenkadulla 31.3. alkaen. Kaivaukset jatkuvat arviolta toukokuulle asti. Ne tehdään paikoissa, joista tarvitaan lisää tietoa raitiotien suunnittelua ja mahdollista rakentamista varten. Kaivaukset aiheuttavat haittaa alueen liikenteeseen.

Ilmakuva Turun vanhasta kaupungista. Taustalla näkyy Turun tuomiokirkko
Turun raitiotien suunnittelun aikana tehdään arkeologisia koekaivauksia Uudenmaankadulla 24.3. alkaen ja Hämeenkadulla 31.3. alkaen

Turun historiallinen keskusta on yksi Suomen merkittävimmistä arkeologisista kohteista. Alueella on ollut kaupunkiasutusta aina keskiajalta tähän päivään saakka. Tutkimuksilla selvitetään tarkemmin, mitä Uudenmaankadun ja Hämeenkadun kaivausalueilta paljastuu.

Uudenmaankadun koekaivaus sijaitsee Vanhaa Suurtoria ja Tuomiokirkkotoria yhdistävien suojateiden välissä. Hämeenkadun koekaivaus sijaitsee Gripenin talon kohdalla toisella puolella katua.

”Aikaisempien tutkimusten perusteella Uudenmaankadun kaivausalueella on sijainnut muurattuja kaupunkitaloja ja osa vanhaa katua. Hämeenkadun kaivausalueella on ollut keskiajalla Mätäjärven rannan puurakennuksia ja pihapiirejä. Sieltä voi löytyä vanhoja esineitä, jotka ovat säilyneet hyvin kosteassa maassa. Ennakkotiedot perustuvat vanhoihin karttoihin, kirjallisiin lähteisiin ja aiempiin tutkimuksiin”, kertoo arkeologisia tutkimuksia johtava Kari Uotila Muuritutkimus Oy:ltä.

Arkeologisten koekaivausten paikat on määritelty Turun kaupunginmuseon kanssa. Museovirasto on myöntänyt kaivauksille tutkimusluvan. Arkeologiset tutkimukset tekee Turun Raitiotieallianssin toimeksiannosta Muuritutkimus Oy, ja työmaan päätoteuttajana toimii NRC Group.

Arkeologiset löydöt eivät estä raitiotien rakentamista

Arkeologiset koekaivaukset ovat osa nyt käynnissä olevaa raitiotien toteutussuunnittelua, jonka aikana suunnitellaan mahdollisen rakentamisvaiheen arkeologiset kaivaukset ja lasketaan niiden kustannukset.

Nyt käynnistyvät Uudenmaankadun ja Hämeenkadun koekaivaukset ovat jatkumoa syksyllä Aninkaistenkadulla tehdyille koekaivauksille. Tarkoituksena on tarkentaa raitiotien yleissuunnitelmavaiheessa tehtyä arkeologista esiselvitystä.

”Arkeologisessa esiselvityksessä on todettu, että arkeologia ei ole raitiotien rakentamisen esteenä, kun 1700-lukua vanhemmat muurattujen rakennusten jäännökset pystytään säilyttämään konservoituna raitiotien alla. Raitiotieallianssi on tehnyt erinomaista työtä arkeologian huomioimiseksi jo radan suunnitteluperusteista lähtien. Tavoitteena on säästää mahdollisimman paljon arvokasta kulttuuriperintöä ja varmistaa yhdessä Muuritutkimuksen asiantuntijoiden kanssa alueelle lopulta museoviranomaisten hyväksymä radan pohjanvahvistustapa” sanoo ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö Minna Tontti Turun Raitiotie Oy:ltä.

Muuttuneet liikennejärjestelyt kaivausten aikana

Uudenmaankadulla suljetaan sisempi autokaista Kaarinan suuntaan johtavalta puolelta katua. Suljettavan alueen pituus on noin 90 metriä, ja se sijaitsee Vanhaa Suurtoria ja Tuomiokirkkotoria yhdistävien suojateiden välissä. Vanhan Suurtorin reunassa kulkeva ulommaisin kaista on varattu vain bussiliikenteelle. Uudenmaankadun kaivausten vuoksi ei muuteta kävelyn tai pyöräilyn järjestelyitä alueella.

Hämeenkadun kaivaus sijaitsee Gripenin talon kohdalla toisella puolella katua. Yksi ulompi autokaista suljetaan Liedon suuntaan johtavalta puolelta katua. Kaivausten ajan kumpaankin suuntaan on käytössä yksi autokaista. Kaivausten kohdalla oleva pyörätie suljetaan. Pyöräilijöille varataan reitti ajoradalta kaivauksen ohi.

Lisätietoja

Minna Tontti, Turun Raitiotie Oy, ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö, +358 40 160 2650, minna.tontti@turunraitiotie.fi (raitiotien suunnittelu)

Kari Uotila, Muuritutkimus Oy, +358 50 528 7360, kuotila@muuritutkimus.com (arkeologinen tutkimus)

Teemu Kallio, vastaava työnjohtaja, GRK Suomi Oy, +358 50 552 3990, teemu.kallio@grk.fi (työmaa ja liikennejärjestelyt)

Kasvavan Turun joukkoliikennettä täytyy kehittää isommin harppauksin. Nyt on käynnissä satamasta keskustan ja Kupittaan kautta Varissuolle kulkevan Turun raitiotien viimeinen suunnitteluvaihe ennen mahdollista rakentamista. Raitiotietä ryhdytään rakentamaan, jos Turun kaupunginvaltuusto arviolta loppuvuonna 2025 päättää investoida raitiotiehen. Turun raitiotien toteutussuunnittelun ja mahdollisen rakentamisen toteuttaa Turun Raitiotieallianssi, johon kuuluvat Turun Raitiotie Oy, Turun kaupunki, NRC Group Finland Oy, GRK Suomi Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy.

Lue lisää: www.turunraitiotie.fi