Ajankohtaista

Turun raitiotien suunnittelu käynnistyi virallisesti

Turun Raitiotie Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy, GRK Suomi Oy ja NRC Group Finland Oy ovat kirjoittaneet Turun raitiotien allianssisopimuksen Turussa maanantaina 8.4.2024. Sopimus koskee Satama-Varissuo toteutussuunnitelman laatimista sekä mahdollista rakentamista.

Turun raitiotien allianssisopimuksen allekirjoittajat ja allianssin työntekijöitä yhteiskuvassa. Jouko Viitala (GRK), Harri Lukkarinen (NRC Group), Jouni Kekäle (NRC), Juha Saarikoski (Turun Raitiotie), Kari-Pekka Lumme (NRC Group), Lauri Räty (Turun Raitiotie), Peter Molin (Ramboll), Jutta Heikkilä (Ramboll), Mikko Rislakki (Sweco), Juho Siipo (Sweco)
Turun raitiotien allianssikumppaneita. Kuvassa takana vasemmalta: Jouko Viitala (GRK), Harri Lukkarinen (NRC Group), Jouni Kekäle (NRC), Juha Saarikoski (Turun Raitiotie), Kari-Pekka Lumme (NRC Group). Edessä oikealta: Lauri Räty (Turun Raitiotie), Peter Molin (Ramboll), Jutta Heikkilä (Ramboll), Mikko Rislakki (Sweco), Juho Siipo (Sweco)

Turun raitiotien suunnittelu etenee. Nyt käynnistyvä toteutussuunnittelu kestää vuoden 2025 loppuun saakka. Tämän aikana tehdään katusuunnitelmia raitiotiekaduista sekä lasketaan rakentamisen kustannukset. Lisäksi tehdään arviointeja siitä, miten raitiotie vaikuttaisi muun muassa maankäyttöön ja väestökehitykseen.

”Edessämme on työntäyteinen puolentoista vuoden mittainen suunnitteluvaihe. Tällaisessa monivaiheisessa ja laajassa hankkeessa allianssimalli ja kokeneet kumppanit tulevat osoittautumaan hyväksi valinnaksi”, sanoo Turun Raitiotien toimitusjohtaja Juha Saarikoski.

Toteutussuunnitelma tehdään lokakuussa 2023 hyväksytyn Satama-Varissuo yleissuunnitelman pohjalta. Yleissuunnitelman kustannusarvio raitiotien rakentamiselle on 344 miljoonaa euroa ja kalustolle 44 miljoonaa euroa.

Allianssimallin vahvuus on yhteistyössä

Allianssi aloittaa toteutussuunnitelman laatimisen. Lähtökohtana on tehdä suunnitelmat sellaisella tarkkuudella, että niiden avulla voitaisiin valtuuston päätöksen jälkeen kesällä 2026 jatkaa suoraan raitiotien rakentamiseen.

”Allianssimallin mukainen työskentely on meille tuttua jo useista aiemmista hankkeista. Tulemme hyödyntämään niin Suomessa kuin ulkomailla kerrytettyä raitiotieosaamistamme. Allianssilla on kehitysvaiheessa monta haastetta ratkottavanaan etenkin keskustan alueella, mutta tällä porukalla löydämme varmasti niihin kaikkiin kestävät suunnitteluratkaisut”, kertoo johtaja Peter Molin Rambollilta.

”On hienoa olla mukana suunnittelemassa uutta kestävää liikkumisjärjestelmää Turkuun. Yhdessä Turun Raitiotien ja allianssikumppaneidemme kanssa tekemämme suunnitelmamme vaikuttavat turkulaisten arkeen ja edistämme osaltamme Turun tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2029 sekä johtava ilmasto- ja luontokaupunki tulevaisuudessa”, Swecon Infra ja liikenne -toimialan johtaja Juho Siipo sanoo.

Turun%20raitiotien%20allianssisopimuksen%20allekirjoitustilaisuus.%20Kuvassa%3A%20Juha%20Saarikoski%20%28Turun%20Raitiotie%29%2C%20Peter%20Molin%20%28Ramboll%29%2C%20Jutta%20Heikkil%E4%20%28Ramboll%29%20ja%20Juho%20Siipo%20%28Sweco%29.
Turun raitiotien allianssisopimuksen allekirjoitustilaisuus. Kuvassa vasemmalta: Juha Saarikoski (Turun Raitiotie), Peter Molin (Ramboll), Jutta Heikkilä (Ramboll) ja Juho Siipo (Sweco).

Suunnitteluvaiheessa määritellään rakentamisen tarkemmat kustannukset ja suunnitellaan rakentamisen työvaiheet. Niihin tarvitaan myös rakentajien ammattitaitoa.

”GRK:n henkilöstöllä on pitkäaikaista kokemusta raitiotiehankkeista sekä muista kaupunkiympäristöjen rata- ja infraurakoista. Pääkaupunkiseudulla käynnissä olevat isot raitiotieprojektimme ovat valmistumassa lähikuukausina. Turun raitiotien käyttöön vapautuu näin ollen osaavia pitkän linjan ammattilaisia”, sanoo GRK:n rataliiketoimintajohtaja Mikko Nyhä.

”Allianssimallin parhaat puolet nousevat esiin monimutkaisissa raidehankkeissa, joissa eri osapuolten saumattomalla yhteistyöllä löydetään ja toteutetaan uudenlaisia ratkaisuja. Vahvuutemme on ainutlaatuisessa kokemuksessamme uusien raitioteiden rakentamisessa, josta yhdessä allianssikumppaneidemme kanssa ammennamme parhaat opit myös Turun raitiotien kehitysvaiheeseen ja toteutukseen”, kertoo allianssiprojektipäällikkö Kari-Pekka Lumme NRC Groupista.

Lisätietoja:

Juha Saarikoski, toimitusjohtaja, Turun Raitiotie Oy, +358 40 336 0117, juha.saarikoski@turunraitiotie.fi

Peter Molin, johtaja, infrastruktuuri ja liikenne, Ramboll Finland Oy, +358 40 7523667, peter.molin@ramboll.fi

Juho Siipo, toimialajohtaja, Infra ja liikenne, Sweco, +358 40 076 4890, juho.siipo@sweco.fi

Mikko Nyhä, rataliiketoimintajohtaja, GRK Suomi Oy, +358 40 863 0450, mikko.nyha@grk.fi

Kari-Pekka Lumme, allianssiprojektipäällikkö, NRC Group, +358 40 866 1811, kari-pekka.lumme@nrcgroup.fi

Lisää uutisia

Tiedote

Aninkaistenkadun arkeologiset koekaivaukset saatiin valmiiksi

Turun raitiotien suunnittelua varten käynnissä olevat arkeologiset koekaivaukset saatiin Aninkaistenkadulla valmiiksi ennakoitua nopeammin. Kaivauksesta saatiin selville muun muassa arkeologisen maakerroksen paksuus…

Uutinen

Liikennejärjestelyt Aninkaistenkadulla arkeologisten koekaivausten aikana

Turun raitiotien toteutussuunnittelun aikana tehdään arkeologisia koekaivauksia Aninkaistenkadulla, Eerikinkadun ja Tuomiokirkkosillan välisellä alueella. Kaivaukset alkavat 4. marraskuuta ja kestävät joulukuuhun sa…

Tiedote

Raitiotien arkeologiset koekaivaukset alkavat marraskuussa Aninkaistenkadulla

Turun raitiotien toteutussuunnittelun aikana tehdään arkeologisia koekaivauksia Aninkaistenkadulla, Eerikinkadun ja Tuomiokirkkosillan välisellä alueella. Alue on yksi Suomen merkittävimmistä arkeologisista kohteist…