Vastauksia yleisimpiin väittämiin

Tälle sivulle on koostettu vastaukset Turun raitiotiestä yleisimmin esitettyihin väitteisiin. Tällä sivulla:

Miksi Turku tarvitsisi raitiotie? 

Turku on viime vuosina kasvanut kovaa vauhtia, ja arvion mukaan jo 15 vuoden kuluttua turkulaisia on 40 000–60 000 enemmän kuin nyt. Kasvavaa kaupunkia tulee kehittää tulevaisuutta varten. Katse ei ole tässä päivässä, vaan kaukana edessäpäin.  

Yksi suurista kaupunkikehityshankkeista on raitiotie, joka tuo tutkitusti mukanaan investointeja, tuloja, työpaikkoja, yrityksiä ja asukkaita. Tämä on todettu myös Turun raitiotien vaikutuksia arvioidessa. 

Bussien ja bussivuorojen lisääminen ei ratkaise Turun väestönkasvusta ja joukkoliikenteen matkamäärien kasvusta johtuvia ruuhkia tulevaisuudessa. Raitiovaunuun mahtuu paljon enemmän matkustajia, ja jossain vaiheessa busseja olisi niin paljon, että ne itse aiheuttavat ruuhkia. 

Takaisin ylös

Onko Turulla varaa raitiotiehen? 

Raitiotie on investointi, joka tuottaa pitkällä aikavälillä merkittäviä taloudellisia hyötyjä. Se houkuttelee uusia yrityksiä, kasvattaa maan arvoa ja tuo mukanaan työpaikkoja sekä verotuloja.

Kokemukset muista raitiotiekaupungeista osoittavat, että raiteet synnyttävät uutta rakentamista ja vahvistavat alueen vetovoimaa. 

Raitiotie tuntuu kalliilta, koska se täytyy monista muista infrajärjestelmistä poiketen toteuttaa kerralla. Suunnittelussa arvioidaan, millaisin ratkaisuin raitiotie voisi maksaa itsensä pitkällä aikavälillä itse itsensä.

Takaisin ylös

Mihin perustuu väite, että raitiotie tuo Turkuun kasvua ja elinvoimaa?

Asiasta on saatavissa vahvaa näyttöä tutkimuksista.

Turun osalta on arvioitu raitiotien vaikutuksia kaupungin elinvoimaan, vetovoimaan ja pitovoimaan. Arvioissa on hyödynnetty muiden Pohjoismaisten raitiotiehankkeiden käytettävissä olevia tuloksia ja kokemuksia.

Aiheeseen liittyvään tutkimuskirjallisuuteen voi tutustua ‘Raitiotien elinvoima-, vetovoima- ja pitovoimavaikutukset –vaikutusarviossa’ luvussa 8 ja ‘Turun Satama-Varissuo Raitiotien kiinteistötaloudellisessa analyysissä’ luvussa 3.2.

Takaisin ylös

Miksi rakentaa raitiotien kaltainen joustamaton ratkaisu kaupunkikehitykseen eikä käytetä busseja, joiden reittejä voi helposti siirtää? 

Raitiotie kannattaa rakentaa juuri siksi, että se on pitkäaikainen ja vakaa järjestelmä. Se tukee koko kaupungin kehitystä ja houkuttelee uusia asukkaita, yrityksiä ja investointeja sekä nostaa maan arvoa. Raiteet tuovat mukanaan rakentamista ja yhdistävät kaupunkikehityshankkeita.

Hyvä saavutettavuus vahvistaa alueen kilpailukykyä, edistää yritysten sijoittumista ja parantaa työvoiman saatavuutta, mikä puolestaan lisää kaupungin taloudellista tuottavuutta.

Takaisin ylös

Miksi kustannusarvio ei valmistu ennen loppuvuotta 2025? 

Kustannusarvio tehdään samaan aikaan raitiotien toteutussuunnitelman kanssa, koska suunnitelmaratkaisut vaikuttavat kustannuksiin. Tarkat suunnitelmat tehdään 16 eri osa-alueesta, joilla kullakin on useita satoja tekijöitä, jotka vaikuttavat kustannuksiin. Tämän vuoksi kustannusarviota ei ole mahdollista viimeistellä ennen kuin suunnittelu on valmis.

Takaisin ylös

Miten varmistetaan, etteivät kustannukset lähde käsistä? 

Raitiotie rakennettaisiin allianssimallilla, jolla esimerkiksi kaikki viimeisten kymmenen vuoden aikana rakennetut raitiotiet on toteutettu Suomessa. Allianssimalli tarkoittaa, että allianssikumppanit jakavat riskit ja vastuut. Mikäli vuonna 2025 laadittava kokonaiskustannusarvio ylitettäisiin, kaikki allianssin osapuolet vastaavat siitä.

Raitiotien lopullinen kustannusarvio valmistuu loppuvuonna 2025. Tavoitteena on pysyä vuonna 2022 arvioidussa tasossa indeksikorotukset huomioiden: tuolloisen arvion mukaan rakentaminen maksaisi 344 miljoonaa euroa.

Takaisin ylös

Estääkö savipohja raitiotien rakentamisen? 

Ei estä. Turkua on satoja vuosia rakennettu savipohjalle, joka ei ole aivan epätavallinen maapohja esimerkiksi muille eurooppalaisille raitiotiekaupungeille. Pehmeälle maaperälle on rakennettu raiteita muun muassa Suomessa pääkaupunkiseudulla ja vaikkapa tyystin merenpinnan alapuolella sijaitsevassa Amsterdamissa, jossa raitiotietä on liki 100 kilometriä. 

Vuosina 2024 ja 2025 pohjatutkimuksilla selvitetään Turun raitiotielinjan maaperän laatua ja koostumusta, jotta tiedetään, minkälaisia pohjanvahvistustoimenpiteitä eri katuosuuksilla tarvitaan. Pohjavahvistukset takaavat raitiotielle pitkän käyttöiän jopa sadaksi vuodeksi.

Takaisin ylös

Estävätkö Turun historia ja arkeologiset kaivaukset raitiotien rakentamisen? 

Eivät estä. Kaupungin pitkä historia ei ole este kehittämiselle ja rakentamiselle. Esimerkiksi Euroopassa kuljetaan raiteilla maan alla tai maan päällä lukuisissa historiallisissa kaupungeissa, kuten Firenzessä ja Roomassa, joiden historia on vielä pidempi kuin Turun.

Raitiotien rakentamisen ohessa tehtävät arkeologiset kaivaukset ovat suuri mahdollisuus oppia Turun ja koko Suomen historiasta. Kaivauksia suunnittelevat ja valmistelevat Turun arkeologian huippuasiantuntijat.

Takaisin ylös

Mahtuuko raitiotie Turun kaduille? Onko Turussa kapeat kadut? 

Vastoin yleistä mielikuvaa Turussa ei ole erityisen kapeita katuja.Joitain kapeampia kohtia kuitenkin on meilläkin, ja niillekin noin 7–8 metriä leveä raitiotie mahtuu hyvin.

Suunnittelemme raitiotien niin, että koko reitillä on riittävästi tilaa turvalliselle ja sujuvalle liikenteelle. 

Takaisin ylös

Miten selviämme rakennusajan haittojen kanssa? 

Jokainen rakentamisprojekti väistämättä aiheuttaa paikallista, määräaikaista haittaa. Turun Raitiotieallianssin tekijöillä on syvällistä kokemusta viime vuosien raideprojekteista pääkaupunkiseudulta ja Tampereelta, ja rakentamisen haittojen minimointi on ollut tärkeä osa myös näitä hankkeita.

Jotta rakentaminen haittaa mahdollisimman vähän, keskitymme hyvään viestintään ja tiedottamiseen, ja teemme tiivistä yhteistyötä alueen yrittäjien ja asukkaiden kanssa. Tätä suunnittelua ja sidosryhmätyötä tehdään jo nyt.

Takaisin ylös

Bussi vs. raitiovaunu?

Raitiotie suunnitellaan osaksi Föliä, täydentämään Fölin palveluita. Bussien ja bussivuorojen lisääminen ei ratkaise Turun väestönkasvusta ja joukkoliikenteen matkamäärien kasvusta johtuvia ruuhkia tulevaisuudessa. Jos vuorovälit tippuvat alle viiden minuutin, bussiliikenne jonoutuu herkästi. 

Täynnä olevaan sähköbussiin mahtuu 90 matkustajaa, kun raitiovaunuun mahtuu kalustosta riippuen 220–260 matkustajaa eli kaksin- tai jopa liki kolminkertaisesti. Raitiotie tarjoaa busseihin verrattuna merkittävästi enemmän kapasiteettia.

Kasvavan kaupungin joukkoliikennettä on välttämättä kehitettävä entistä suuremmin harppauksin. Sen vuoksi raitiovaunut ovat toimivampi ratkaisu Turulle tulevaisuudessa. 

Takaisin ylös

Kaipaatko lisää tietoa?

Täältä löydät vielä kattavammin vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin Turun raitiotiestä.