Frågor och svar

Behöver du mer information?

Här hittar du svar på vanliga frågor om spårvägen i Åbo, dess rutt och hållplatser samt hur du följar och deltar i planering.

Allmänt

Den nuvarande genomförandeplaneringen för spårvägen i Åbo bygger på generalplanen för linjen Hamnen-Kråkkärret som godkändes av stadsfullmäktige i oktober 2023.    

Spårvägen är ett holistiskt stadsutvecklingsprojekt som kommer att avgöra utvecklingen av staden och hela stadsregionen under de kommande årtiondena. Den är en del av kollektivtrafikreformen i en växande stad och säkerställer att vardagslivet och rörligheten i Åbo fungerar smidigt även i framtiden.

Spårvägen kommer att stödja stadens tillväxt och göra kollektivtrafiken mer attraktiv. År 2050 beräknas cirka 30 procent av Åboborna, 46 procent av arbetsplatserna och 42 procent av bostadsbyggandet ligga inom 600 meters avstånd från de planerade spårvagnshållplatserna mellan Hamnen och Kråkkärret. 

Spårvägen kommer att förbättra kvaliteten på stadsmiljön. Enligt generalplanen kommer alla gator längs spårvägslinjen att förnyas nästan helt och hållet. Förhållandena för fotgängare och cyklister kommer att förbättras och kvaliteten på gatumiljön kommer att höjas avsevärt. Spårvägen kommer att göra stadsmiljön mer trivsam.   

Spårvägen kommer att öka mark- och fastighetsvärdena som en permanent lösning, vilket kommer att öka förutsägbarheten och förtroendet för entreprenörer, investerare, utvecklare och invånare. En grov uppskattning som gjordes i generalplaneskedet tyder på att biljettintäkter och fastighetsintäkter skulle kunna täcka spårvägens kommunalekonomiska effekter på 30 år.  

Åbo stad har som mål att vara koldioxidneutral år 2029. Transportutsläppen står för cirka en tredjedel av stadens totala utsläpp. Spårvägen är en hållbar form av kollektivtrafik som kommer att bidra till att minska transportutsläppen och uppnå ambitiösa klimatmål. Den kommer också att hjälpa till att hantera stadsutbredning och förbättra användningen av tjänster och infrastruktur. 

Spårvägen kommer att byggas om Åbo stadsfullmäktige beslutar att investera i spårvägen i slutet av 2025. 

Den totala kostnadskalkylen för planeringen och byggandet av spårvägen i generalplanen för Hamnen-Kråkkärret, som publicerades våren 2023, uppgick till 344 miljoner euro. Den totala kostnadskalkylen för generalplanen beräknades utifrån kostnadsnivån i maj 2022, då kostnadsindex för anläggningsarbeten var 125,31 (2015=100). Kostnadsberäkningen för spårvagnar var 42 miljoner euro.

I generalplanens skede har kostnaderna beräknats utifrån en mer grov design, statistiska uppgifter och tidigare erfarenheter från andra spårvägsprojekt. Kostnadsberäkningen innehåller därför en riskmarginal på 15-25%.

Den totala kostnadsberäkningen kommer att förfinas under genomförandeplaneringsfasen. Vid tidpunkten för beslutet har rådet en total kostnadsberäkning som är bindande för parterna i alliansen.

Åbo stad har som mål att vara koldioxidneutral senast 2029. Transportutsläppen står för ungefär en tredjedel av stadens totala utsläpp. Spårvägen är en hållbar form av kollektivtrafik som kommer att bidra till att öka användningen av kollektivtrafik, minska transportutsläppen och uppnå klimatmålen.  

Generalplanen uppskattar att utsläppen från byggandet kan kompenseras på lång sikt, men viktigaste är att minimera de utsläpp som uppstår. Under genomförandeplaneringen kommer man att avgöra hur spårvägens miljöpåverkan kan minskas.

Rutter och hållplatser

Spårvägen i Åbo går från Hamnen via stadens centrum till Kråkkärret. Depån är planerad till slutet av Planetvägen i Storheikkilä. Rutten är cirka 12 km lång och har 20 hållplatspar.

Upptäck den planerade spårvagnslinjen här

Den planerade spårvägslinjen Hamnen-Kråkkärret kommer att förbinda Åbos tillväxtområden och stora stadsutvecklingsområden, såsom Åbo sjöfartsområde, centrumet och Åbo Vetenskapsparken.  

Kråkkärret-linjen har det högsta passagerarantalet av alla befintliga kollektivtrafiklinjer. I synnerhet utvecklingen av Åbo Vetenskapsparken kommer att öka antalet passagerare i framtiden.  

Linjen Salutorget-Humlegårdsgatan valdes i stället för resecenterlinjen på grund av lägre kostnader och högre passagerarantal. Om beslut fattas att bygga spårvägen skulle Resecentret naturligt ansluta till spårvägsnätet i följande faser.

Spårvagnshållplatsernas placering och antal har utformats för att bästa sätt betjäna både befintlig och framtida befolkning och tjänster. Hållplatserna är placerade nära viktiga platser där markanvändningspotentialen är störst. En hållplats beräknas förlänga restiden med en minut, vilket innebär att hållplatserna inte kan ligga för tätt.

Det nuvarande bussnätet i Åboregionen kommer att ersättas av en frekvent och omfattande stomlinje och kompletterande linjer den 1 juli 2025.  

Spårvägslinjen Hamnen-Kråkkärret kommer att förändra den planerade busstrafiken, inklusive de planerade stomlinjerna 3, 4, 7A och 11. Ändringarna av busslinjerna beskrivs i kapitel 6.5 i generalplanen.

Planering och deltagande

På webbplatsen turunraitiotie.fi finns all aktuell information om hur planeringen av spårvägen i Åbo framskrider. Tidigare planer, utredningar och bedömningar finns på adressen turku.fi/raitiotie.  

Förfrågningar och frågor kan skickas per e-post till info@turunraitiotie.fi.  

Aktuell information om spårvägen delas också på våra sociala medier på Facebook, Instagram och LinkedIn.   

De viktigaste nyheterna och kommande evenemang hittar du i vårt nyhetsbrev. Prenumerera på vårt nyhetsbrev här.  

Framstegen i spårvägsplaneringen kommer också att kommuniceras vid olika evenemang och aktiviteter.

Turun Raitiotie Oy är ett företag som ägs av Åbo stad och som är huvudentreprenör med ansvar för genomförandeplaneringsfasen för spårvägen. 

Spårvägen i Åbo kommer att planeras och eventuellt byggas av spårvägsallians som består av Turun Raitiotie Oy, Åbo stad, NRC Group Finland Oy, GRK Finland Oy, Ramboll Finland Oy och Sweco Finland Oy.

Genomförandeplanen är en detaljerad teknisk plan för spårvägen.   

  • Vi upprättar utkast till gatuplaner. 
  • Vi beräknar kostnaderna för att bygga en spårväg och upprättar en byggtidplan. 
  • Vi förbereder också upphandlingen av spårvagnar. 

Under planeringsprocessen gör vi också nödvändiga ändringar i detaljplanen och utvärderar spårvägens inverkan på en rad olika frågor, bland annat markanvändning, kommunal ekonomi och företag. 

Alliansmodellen integrerar de olika inblandade parterna, dvs. kunden, planerarna och entreprenörerna, i en enda organisation. Modellen omfattar ett incitamentssystem som bygger på att alliansens viktigaste mål uppnås. Parterna delar alla risker och fördelar med projektet vilket förbinder parterna till gemensamma mål.  

Alliansmodellen valdes för Åbo spårväg på grund av den tillförlitliga kostnadsberäkning och kvalitetssäkring som den erbjuder.