Ajankohtaista
Näin raitiotie rakennetaan Turkuun sopivaksi – vastauksia huoliin ja myytteihin
Mielipidekirjoitus, Åbo Underrättelser, 7.3.2025
Turun raitiotietä käsiteltiin mielipidekirjoituksessa Åbo Underrättelserissa (18.2.2025). Vastaamme mielellämme kirjoituksessa esitettyihin huoliin.
Turku kasvaa tätä nykyä kovaa vauhtia: ennusteen mukaan jo 15 vuoden kuluttua turkulaisia on 40000–60000 enemmän kuin nyt. Kasvavaa kaupunkia tulee kehittää tulevaisuutta varten. Katse ei ole tässä päivässä, vaan kaukana edessäpäin.
Yksi suurista kaupunkikehityshankkeista on raitiotie, joka tuo tutkitusti mukanaan parempaa taloutta, investointeja, elinvoimaa ja kasvua. Tämä on todettu myös Turun raitiotien vaikutuksia arvioidessa.
Kirjoittajan mukaan päätöksenteon tulee perustua Turun ominaispiirteisiin, kuten kaupungin muotoon, savipohjaan tai arkeologiaan. Ne voi nähdä ongelmina, mutta tosiasiassa toimiva raideliikenne sopii hyvin erilaisiin paikkoihin. Rakentamishankkeisiin kuuluu olennaisena osana sijaintipaikan erityispiirteiden huomioiminen – ainuttakaan isoa rakentamishanketta ei voi tehdä ilman tätä. Kaikkialta löytyy hankalampia asioita, joihin suunnittelijavoimin sitten mietitään ratkaisut. Turussa ei ole ainuttakaan täysin poikkeuksellista piirrettä, joihin ei olisi olemassa valmiita, koeteltuja ratkaisuita.
Turkua on satoja vuosia rakennettu savipohjalle, onpa kaupungissa ajettu raitiovaunuillakin yli 60 vuotta. Pehmeälle maaperälle on rakennettu raiteita muun muassa Suomessa pääkaupunkiseudulla ja vaikkapa tyystin merenpinnan alapuolella sijaitsevassa Amsterdamissa, jossa raitiotietä on liki 100 kilometriä.
Pohjavahvistukset takaavat raitiotielle pitkän käyttöiän jopa sadaksi vuodeksi. Pohjaa vahvistetaan tarvittaessa koko kadun leveydeltä. Turkuun suunnitellulla linjalla on käynnissä pohjatutkimukset, joiden avulla selvitetään, missä ja kuinka paljon maaperää tulisi vahvistaa. Raitiotie ei aiheuta elektrolyyttisiä vaurioita rakennusten alla oleviin teräspaaluihin. Tämä varmistetaan ratarakenteiden hajavirtaeristyksellä.
Raitiotien rakentamisen ohessa tehtävät arkeologiset kaivaukset ovat suuri mahdollisuus oppia Turun ja koko Suomen historiasta. Kaivauksia suunnittelevat ja valmistelevat Turun arkeologian huippuasiantuntijat.
Vastoin yleistä mielikuvaa Turussa ei ole erityisen kapeita katuja. Joitain kapeampia kohtia meilläkin on, ja niille noin 7–8 metriä leveä raitiotie mahtuu hyvin. Suunnittelemme raitiotien niin, että koko reitillä on riittävästi tilaa turvalliselle ja sujuvalle liikenteelle.
Raitiotien lopullinen kustannusarvio valmistuu loppuvuonna 2025. Tavoitteena on pysyä vuonna 2022 arvioidussa tasossa indeksikorotukset huomioiden: tuolloisen arvion mukaan rakentaminen maksaisi 344 miljoonaa euroa. Kustannusarvio tehdään samaan aikaan raitiotien toteutussuunnitelman kanssa, koska suunnitelmaratkaisut vaikuttavat kustannuksiin. Tarkat suunnitelmat tehdään 16 eri osa-alueesta, joilla kullakin on useita satoja tekijöitä, jotka vaikuttavat kustannuksiin. Tämän vuoksi kustannusarviota ei ole mahdollista viimeistellä ennen kuin suunnittelu on valmis.
Raitiotie rakennettaisiin monissa isoissa rakennushankkeissa hyväksi todetulla allianssimallilla, jolla kaikki viimeisten kymmenen vuoden aikana rakennetut raitiotiet on toteutettu Suomessa. Allianssimalli tarkoittaa, että allianssikumppanit jakavat riskit ja vastuut. Mikäli vuonna 2025 laadittava kokonaiskustannusarvio ylitettäisiin, kaikki allianssin osapuolet vastaavat siitä.
Jokainen rakentamisprojekti väistämättä aiheuttaa paikallista, määräaikaista haittaa. Turun Raitiotieallianssin tekijöillä on syvällistä kokemusta viime vuosien raideprojekteista pääkaupunkiseudulta ja Tampereelta, ja rakentamisen haittojen minimointi on ollut tärkeä osa myös näitä hankkeita. Jotta rakentaminen haittaa mahdollisimman vähän, keskitymme hyvään viestintään ja tiedottamiseen, ja teemme tiivistä yhteistyötä alueen yrittäjien ja asukkaiden kanssa. Tätä suunnittelua ja sidosryhmätyötä tehdään jo nyt.
Täydennämme raitiotien kanavia jatkuvasti tiedon karttuessa edelleen tänä vuonna. Kannustan hakemaan hankkeesta tietoa verkkosivuiltamme www.turunraitiotie.fi. Jos raitiotiestä on kysyttävää tai kommentoitavaa, meidät saa kiinni esimerkiksi Facebookista, Instagramista, LinkedInistä ja osoitteesta info@turunraitiotie.fi.
Juha Saarikoski, toimitusjohtaja, Turun Raitiotie Oy