Ajankohtaista

Raitiotielinjan pohjatutkimukset aiheuttavat muutoksia liikenteelle heinäkuusta alkaen

Suunnitellun Satama–Varissuo-raitiotielinjan maaperää aletaan tutkia tarkemmin 1.7.2024 alkavalla viikolla. Tutkimukset aloitetaan varikon alueelta Iso-Heikkilästä, Varissuolta sekä Littoistentieltä. Tutkimuksista aiheutuu lyhytaikaisia muutoksia liikenteeseen.

Kuvassa on kaksi kairavaunua. Suurempi on porakonekairavaunu ja pienempi on kevyt kairakone.
Pohjatutkimuksia tehdään kairavaunulla. Kuva Ramboll.

Tietoa maaperästä tarvitaan suunnittelua varten

Raitiotielinjan pohjatutkimukset alkavat ensi viikolla ja niitä tehdään vaiheittain syksyyn asti. Pohjatutkimuksilla selvitetään maaperän laatua ja koostumusta. Tietoa tarvitaan radan pohjarakenteiden suunnittelua ja maamassojen hyödyntämistä varten.

– Radan pohjavahvistukset ovat merkittävä kustannuserä. Kun suunnittelemme vahvistukset tarkoituksenmukaisesti, saamme aikaan kustannussäästöjä ja vähennämme materiaalihukkaa. Tarkalla maaperätiedolla varmistetaan myös, että radan rakenne kestää aikaa, kertoo Turun raitiotieyhtiön suunnittelupäällikkö Lauri Räty.

Raitiotien rakentamisesta aiheutuu suuri määrä maamassoja. Tutkimuksilla selvitetään maan laatu, jotta kaivettava maa-aines voidaan hyödyntää joko raitiotien rakentamisessa tai muissa kaupungin rakennushankkeissa.

Tutkimuksia tehdään pitkälle syksyyn

Nyt tehtävillä tutkimuksilla tarkennetaan Satama–Varissuo-yleissuunnitelman aikana tehtyjä pohjatutkimuksia. Tutkimuksia tehdään laajemmalla alueella ja tarkemmalla mittauksella, jotta saadaan selvitettyä maaperän kovat ja pehmeät alueet.

Tutkimuksia tehdään teloilla kulkevalla kairavaunulla, jonka leveys on 2–2,5 metriä ja pituus 4–6 metriä. Kairauksen aikana vaunusta voi kuulua kovaa ääntä. Maasta otetaan samalla näytteitä. Tutkimusten kesto vaihtelee tutkittavan materiaalin ja tutkimustavan mukaan. Mittaus- ja tutkimuspisteet merkitään maastoon puukepeillä ja asfalttimaalauksilla.

Liikenteeseen lyhytaikaisia muutoksia

Tutkimuksia tehdään koko raitiotielinjalla ja ne aloitetaan suunnitellun varikon alueelta Iso-Heikkilästä, Varissuolta sekä Littoistentieltä. Pohjatutkimusten ajaksi tehdään liikennejärjestelyjä. Autokaistoja saatetaan ottaa hetkeksi pois käytöstä ja jalankulku- ja pyöräliikennettä ohjataan vain toiselle puolelle katua.

Lisätietoja:
Lauri Räty
Suunnittelupäällikkö
p. +358 40 336 2080
lauri.raty@turunraitiotie.fi 

Turun raitiotie on kokonaisvaltainen kaupunkikehityshanke, joka määrittää kaupungin ja koko kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän. Nyt on käynnissä Satama-Varissuo-linjan viimeinen suunnitteluvaihe, toteutussuunnittelu, vaikutusarvioinnit sekä raitiovaunujen kilpailutus. Turun raitiotien toteutussuunnitteluvaiheen toteuttaa Turun Raitiotieallianssi, johon kuuluvat Turun Raitiotie Oy, Turun kaupunki, NRC Group Finland Oy, GRK Suomi Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy.

Lisää uutisia

Turun Raitiotie Oy

Turun Raitiotie Oy on Turun ilmastokumppani

Turun tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunkialue vuoteen 2029 mennessä. Tavoitteesta tehdään totta yhdessä sitoutuneiden kumppanien kanssa. Turun Raitiotie Oy solmi ilmastokaupunkisopimuksen Turun kaupungin kan…

Turun Raitiotie Oy

Uusi viestintäpäällikkö aloittanut Turun Raitiotie Oy:ssä

Laura Klefbohm on aloittanut Turun Raitiotie Oy:n viestintäpäällikkönä. Hän vastaa Turun raitiotiehankkeen viestinnästä.

Uutinen

Raitiotie suunnitellaan osaksi Föliä – Pysyvyyttä ja sujuvuutta koko kaupungin joukkoliikennejärjestelmään

Raitiotietä suunnitellaan täydentämään koko Turun joukkoliikennejärjestelmää ja osaksi Föliä, jonka matkustajat voisivat kulkea samalla lipulla vaikkapa osan matkaa ensin bussilla ja sitten raitiovaunulla. Ennustetu…