Usein kysytyt kysymykset

Kaipaatko lisää tietoa?

Täältä löydät vastauksen usein kysyttyihin kysymyksiin Turun raitiotiestä, sen reitistä ja pysäkeistä sekä raitiotien suunnittelusta ja siihen osallistumisesta.

Yleinen

Käynnissä oleva Turun raitiotien toteutussuunnittelu perustuu kaupunginhallituksen lokakuussa 2023 hyväksymään Satama–Varissuo-yleissuunnitelmaan.

Raitiotie on kokonaisvaltainen kaupunkikehityshanke, joka määrittää kaupungin ja koko kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän. Se on osa kasvavan kaupungin joukkoliikenneuudistusta, jolla taataan, että myös tulevaisuudessa arki ja liikkuminen Turussa on sujuvaa.

Raitiotie tukee kaupungin kasvua ja lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Arvion mukaan vuonna 2050 noin 30 prosenttia turkulaisista, 46 prosenttia työpaikoista ja 42 prosenttia asuinrakentamisesta on 600 metrin etäisyydellä suunnitellun Satama-Varissuo-raitiotien pysäkeistä. 

Raitiotie parantaa kaupunkiympäristön viihtyisyyttä. Yleissuunnitelman mukaisesti kaikki raitiotielinjan kadut uusitaan lähes kokonaan. Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteet paranevat, ja katuympäristön laatu kohenee merkittävästi. Raitiotien myötä kaupunkiympäristöstä tulee viihtyisämpi. 

Raitiotie nostaa maan- ja kiinteistöjen arvoa, sillä se on pysyvä ratkaisu, mikä lisää ennakoitavuutta ja luottamusta yrittäjille, sijoittajille, rakennuttajille ja asukkaille. Yleissuunnitelmavaiheessa tehdyn arvion mukaan karkeasti arvioituna lipputuloilla ja kiinteistötaloustuloilla voitaisiin kattaa raitiotien kuntatalousvaikutukset 30 vuodessa. 

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Liikenteen päästöt muodostavat noin kolmanneksen kaupungin kokonaispäätöistä. Raitiotie on kestävä joukkoliikennemuoto, joka auttaa osaltaan liikenteen päästöjen pienentämisessä sekä kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Se myös auttaa hallitsemaan yhdyskuntarakenteen hajautumista ja tehostaa palveluiden sekä infrastruktuurin käyttöä.

Rakentamisen aikataulu tarkentuu käynnissä olevan suunnitteluvaiheen aikana. Tavoitteena on aloittaa rakentaminen vuonna 2026, mikäli kaupunginvaltuusto päättää investoida siihen.

Keväällä 2023 julkaistun Satama-Varissuo-yleissuunnitelman kokonaiskustannusarvio raitiotien suunnittelusta ja rakentamisesta oli yhteensä 344 miljoonaa euroa. Yleissuunnitelman kokonaiskustannusarvio on laskettu toukokuun 2022 kustannustasossa, jolloin maanrakennuskustannusindeksi oli 125,31 (2015=100). Raitiovaunujen kustannusarvio oli 42 miljoonaa euroa.

Yleissuunnitelmavaiheessa kustannukset on laskettu karkeampien suunnitelmien pohjalta, tilastotietoon ja aiempiin kokemuksiin muista raitiotiehankkeista perustuen. Tämän vuoksi kustannusarvioon sisältyy 15-25% riskivaraus.

Kokonaiskustannusarvio tarkentuu toteutussuunnitteluvaiheessa. Valtuustolla on päätöksentekohetkellä allianssin osapuolia sitova kokonaiskustannusarvio.

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä. Liikenteen päästöt muodostavat noin kolmanneksen kaupungin kokonaispäätöistä. Raitiotie on kestävä joukkoliikennemuoto, joka auttaa osaltaan joukkoliikenteen käytön kasvattamisessa, liikenteen päästöjen pienentämisessä sekä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. 

Yleissuunnitelmassa on arvioitu, että rakentamisesta aiheutuvat päästöt voidaan kumota pitkällä aikavälillä, mutta keskeisintä on syntyvien päästöjen minimointi. Toteutussuunnittelun aikana ratkaistaan, miten raitiotien ympäristövaikutuksia voidaan vähentää.

Reitti ja pysäkit

Turun raitiotien reitti kulkee Satamasta keskustan kautta Varissuolle. Varikkoa suunnitellaan Iso-Heikkilään Kiertotähdentien päähän.

Reitin pituus on noin 12 kilometriä ja sen varrella sijaitsee 20 pysäkkiparia.

Tutustu Turun raitiotien reittiin tarkemmin täällä. 

Suunnitteilla oleva Satama-Varissuo-raitiotielinja yhdistää Turun kasvavat alueet ja merkittävät kaupunkikehityskohteet, kuten merellisen Turun, keskustan ja Tiedepuiston. 

Varissuon linjalla on nykyisistä joukkoliikennereiteistä eniten matkustajia. Erityisesti Tiedepuiston alueen kehittyminen lisää matkustajamäärää tulevaisuudessa. 

Reitti Kauppatori-Humalistonkatu valittiin matkakeskuksen reitin sijaan alhaisempien kustannusten ja suurempien matkustajamäärien vuoksi. Mikäli raitiotie päätetään rakentaa, liittyisi Matkakeskus raitiotielinjastoon luontevasti seuraavissa vaiheissa. 

Raitiotiepysäkkien sijainnit ja määrä on suunniteltu niin, että ne palvelevat mahdollisimman hyvin sekä nykyistä että tulevaa asutusta ja palveluja. Pysäkit sijaitsevat lähellä kohteita, joissa maankäytön potentiaali on suurin.

Yksi pysäkki pidentää matka-aikaa arvion mukaan minuutilla, minkä takia pysäkkejä ei voi olla liian tiheästi. 

Turun seudun nykyinen bussilinjasto korvataan tiheästi ja laajasti liikennöitävällä runkolinjastolla ja siitä täydentävillä linjoilla 1.7.2025. 

Satama–Varissuo-raitiotielinja muuttaa suunniteltua bussiliikennettä mm. suunniteltujen runkolinjojen 3, 4, 7A ja 11 osalta. Muutokset bussilinjastoon on esitetty yleissuunnitelmaraportin luvussa 6.5. 

Suunnittelu ja osallisuus

Turunraitiotie.fi-verkkosivu kokoaa kaiken ajankohtaisen tiedon Turun raitiotien suunnittelun etenemisestä.

Aiemmin tehdyt suunnitelmat, selvitykset ja arvioinnit löytyvät sivulta turku.fi/raitiotie. 

Tiedustelut ja kysymykset voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen info@turunraitiotie.fi. 

Ajankohtaista tietoa raitiotiehen liittyen jaetaan myös somekanavillamme Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä.

Tärkeimmät uutiset ja tulevat tapahtumat löytyvät uutiskirjeestämme. Tilaa uutiskirje tästä.

Raitiotien suunnittelun etenemisestä tullaan kertomaan myös erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa.

Turun raitiotien toteutussuunnittelun ja mahdollisen rakentamisen toteuttaa Turun Raitiotieallianssi, johon kuuluvat Turun Raitiotie Oy, Turun kaupunki, NRC Group Finland Oy, GRK Suomi Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy 

Turun Raitiotie Oy on Turun kaupungin omistama yhtiö, joka on tilaajana päävastuussa raitiotien toteutussuunnitelmavaiheesta. 

Toteutussuunnitelma on yksityiskohtainen tekninen suunnitelma raitiotiestä.  

  • Laadimme luonnokset katusuunnitelmista ja liikenteenohjauksen periaatteet.
  • Laskemme raitiotien rakentamisen kustannukset ja teemme rakentamisaikataulun. 
  • Valmistelemme raitiovaunujen hankintaa. 

Suunnittelun aikana tehdään myös tarvittavat asemakaavamuutokset ja arvioidaan raitiotien vaikutuksia laajasti, muun muassa maankäyttöön, kuntatalouteen sekä yrityksiin.

Allianssimallissa eri osapuolet, eli tilaajat, suunnittelijat ja urakoitsijat, integroidaan yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Malliin on sisällytetty kannustinjärjestelmä, joka perustuu allianssin avaintavoitteiden saavuttamiseen. Osapuolet jakavat hankkeen kaikki riskit ja hyödyt, mikä sitouttaa osapuolet yhteisiin tavoitteisiin.

 Allianssimalli valittiin Turun raitiotien toteutusmalliksi sen tuottaman luotettavan kustannusarvion ja laadun varmistamisen vuoksi.