Ajankohtaista

Raitiotien suunnittelun aikaiset arkeologiset koekaivaukset on saatu valmiiksi – liikennejärjestelyt Hämeenkadulla palautuvat normaaliksi arviolta kahden viikon päästä 

Raitiotien toteutussuunnittelun aikana tehtävät arkeologiset koekaivaukset on nyt saatu valmiiksi. Hämeenkadun koekaivauksissa paljastui muun muassa keskiaikainen Pieni Karjakatu ja runsaasti vanhaa esineistöä eri vuosisadoilta. Koekaivauksissa saatiin paljon arvokasta tietoa raitiotien teknisen suunnittelun tueksi sekä rakentamisen aikaisten kaivausten laajuuden määrittämiseksi ja kustannusten laskemiseksi. Liikennejärjestelyt Hämeenkadulla palautuvat normaaliksi arviolta kahden viikon päästä.

Arkeologit työssään Hämeenkadun koekaivauksilla
Muuritutkimuksen arkeologit työssään Hämeenkadun koekaivauksilla. Kaivaus tuettiin teräspalkeilla ja puuseinillä.

Raitiotien toteutussuunnittelun kolmannet ja viimeiset arkeologiset koekaivaukset tehtiin Hämeenkadulla Gripenin talon kohdalla toisella puolella katua. Hämeenkadun koekaivaukset alkoivat 31.3., ja ne saatiin valmiiksi suunnitellussa aikataulussa.

Hämeenkadun koekaivaukset olivat syvimmillään noin 4,4 metrissä, jolloin esillä oli arviolta 1400-luvun aikakerroksia. Koekaivauksen kuoppaa siirrettiin huhtikuussa joitain metrejä TYKSin suuntaan, jotta saatiin esille 1600-luvulle ajoittuvan vanha tiilitalon kulma ja sen vieressä kulkeva Pieni Karjakatu. Katu on hieno oman aikansa insinööritaidonnäyte, joka oli jo aiemmin arkeologien tiedossa, mutta nyt se nähtiin oletettavasti ensi kertaa sitten 1600-luvun.

– Hämeenkadun kaivauksissa löysimme Pienen Karjakadun lisäksi paljon vanhaa esineistöä eri vuosisadoilta, esimerkiksi hyväkuntoisen kukkopillin 1800-luvulta ja hopeakolikkoja 1700-luvulta. Luetteloimme ja konservoimme kaikki kaivauksissa löytyneet esineet, ja ne siirtyvät aikanaan jatkotutkimusten kautta Turun kaupunginmuseon kokoelmiin, kertoo tutkimuksia johtanut Kari Uotila Muuritutkimus Oy:ltä.

Arkeologiset koekaivaukset antavat arvokasta tietoa raitiotien rakentamisen suunnitteluun

Raitiotien toteutussuunnittelun arkeologisia koekaivauksia tehtiin keväällä Hämeenkadulla ja Uudenmaankadulla sekä viime syksynä Aninkaistenkadulla.

– Nyt päättyneet Hämeenkadun koekaivaukset olivat erittäin onnistuneet. Saimme paljon arvokasta tietoa muun muassa arkeologisen kerroksen syvyydestä ja maan alla sijaitsevien vanhojen rakennusten ja rakenteiden sijainneista. Nämä ovat tärkeitä tietoja raitiotien teknisessä suunnittelussa. Tulosten myötä voimme arvioida rakentamisen aikaisten kaivausten laajuutta ja kustannusvaikutuksia, sanoo ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö Minna Tontti Turun Raitiotie Oy:ltä.

Turun Raitiotieallianssi jatkaa seuraavaksi koekaivausten lopullisten tulosten valmistuessa keskustelua museoviranomaisten kanssa raitiotien toteuttamisesta, sen vaikutuksista arkeologiseen kulttuuriperintöön ja radan pohjavahvistussuunnitelmasta.

Arkeologiset tutkimukset teki Turun Raitiotieallianssin toimeksiannosta Muuritutkimus Oy, ja työmaan päätoteuttajana toimi Turun Raitiotieallianssin osapuolista NRC Group. Arkeologisten koekaivausten paikat määriteltiin Turun kaupunginmuseon kanssa. Museovirasto myönsi kaivauksille tutkimusluvan.

Turun raitiotien toteutussuunnittelun aikana tehtävien arkeologisten koekaivausten eri vaiheisiin voi tutustua Muuritutkimuksen verkkosivuilta löytyvien 3D-mallien kautta osoitteessa www.muuritutkimus.com.

Lisätietoja

Minna Tontti, Turun Raitiotie Oy, ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö, +358 40 160 2650, minna.tontti@turunraitiotie.fi

Kari Uotila, Muuritutkimus Oy, +358 50 528 7360, kuotila@muuritutkimus.com (arkeologinen tutkimus)

Teemu Kallio, vastaava työnjohtaja, GRK Suomi Oy, +358 50 552 3990, teemu.kallio@grk.fi (työmaa ja liikennejärjestelyt)

Kasvavan Turun joukkoliikennettä täytyy kehittää isommin harppauksin. Nyt on käynnissä satamasta keskustan ja Kupittaan kautta Varissuolle kulkevan Turun raitiotien viimeinen suunnitteluvaihe ennen mahdollista rakentamista. Turun raitiotien toteutussuunnittelun ja mahdollisen rakentamisen toteuttaa Turun Raitiotieallianssi, johon kuuluvat Turun Raitiotie Oy, Turun kaupunki, GRK Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy. Raitiotietä ryhdytään rakentamaan, jos Turun kaupunginvaltuusto päättää investoida siihen.