Allianssimalli
Allianssimalli tuo tehokkuutta ja luotettavuutta suuriin rakentamishankkeisiin.
Turun raitiotie suunnitellaan ja rakennetaan allianssimallilla, jos kaupunginvaltuusto päättää rakentamisesta. Malli on yleistynyt suurissa ja monimutkaisissa rakentamishankkeissa, koska sen avulla hankkeet pysyvät todennäköisemmin aikataulussa ja budjetissa.
Mitä on allianssimalli?
Allianssimalli on urakkamuoto, jossa tilaaja, suunnittelijat ja rakentajat muodostavat yhteisen organisaation ja vastaavat yhdessä koko hankkeesta. Kaikilla on yhteiset tavoitteet, ja kaikki osapuolet jakavat riskit ja hyödyt.
Allianssimallin ominaispiirteitä
- Yhteinen tavoite ja jaettu vastuu: Kaikki osapuolet muodostavat yhden tiimin ja sitoutuvat hankkeen alusta loppuun asti yhteisiin tavoitteisiin, kuten aikataulussa ja budjetissa pysymiseen. Riskit ja hyödyt jaetaan tasapuolisesti.
- Kattava asiantuntemus alusta asti: Kootaan heti alussa mukaan kaikki tarvittavat asiantuntijat, jotta esimerkiksi suunnitteluratkaisujen kustannukset ymmärretään ajoissa ja osataan huomioida päätöksenteossa. Tehtäviin valitaan sopivimmat henkilöt organisaatiotaustasta riippumatta.
- Avoin budjetointi: Kustannukset määritellään yhdessä läpinäkyvästi, jolloin kaikki tietävät, mihin rahaa kuluu ja miksi.
- Yhteinen suunnittelu ja päätöksenteko: Suunnittelu, toteutus ja päätökset tehdään tiiviissä yhteistyössä alusta alkaen, mikä vähentää viivästyksiä ja ristiriitoja.
- Joustavuus: Yhteinen organisaatio mahdollistaa saumattoman tiedonkulun ja jouhevan päätöksenteon. Työ voidaan tehdä joustavasti läpi hankkeen. Rakentamisen aikana ilmenee väistämättä yllätyksiä; tarvittavat muutokset voidaan huomioida suunnittelussa, jota tarkennetaan tarpeen mukaan, jolloin vältetään turhaa työtä.
- Ennakoiva riskienhallinta: Riskit tunnistetaan ja ratkaistaan yhdessä varhaisessa vaiheessa, mikä ehkäisee yllättäviä kustannuksia ja aikatauluhaasteita.
- Tehokkuudesta palkitaan: Osapuolet palkitaan onnistumisesta, kuten budjetin alittamisesta tai tilaajan muiden tavoitteiden saavuttamisesta, mikä motivoi löytämään säästökohteita ja innovatiivisia ratkaisuja.
Allianssimalli Turun raitiotiellä
Turun raitiotien rakentamisen kustannukset lasketaan tarkkaan, koska ylityksistä seuraisi allianssikumppaneille sanktio. Tämä ohjaa tehokkaasti pysymään sovitussa budjetissa.
Tavoitekustannuksen ylittyessä palveluntuottajat maksavat sanktiona ylityksestä 50 prosenttia. Alustavan laskelman mukaan Turussa neljän palveluntuottajan yhteenlaskettu maksimisanktio olisi 58 miljoonan euron ylityksestä 29 miljoonaa euroa. Yksityisen yrityksen tulokseen miljoonasanktioilla olisi valtava vaikutus, joten sanktioita vältetään kiivaasti.
Allianssimalli valikoitui Turun raitiotien toteutusmalliksi kesäkuussa 2023 tehdyn toteutusmuotoselvityksen perusteella. Selvityksen mukaan allianssimalli tukee parhaiten hankkeen tavoitteiden saavuttamista.
Suomen kaikki 2000-luvulla toteutetut ja vuonna 2025 käynnissä olevat raitiotiehankkeet on tehty allianssimallilla.
Lue seuraavaksi
- Keitä Turun Raitiotieallianssiin kuuluu? Lue Turun Raitiotieallianssista.
- Kuinka paljon Turun raitiotie maksaa? Lue kustannusarviosta.
- Miten allianssimalliin päädyttiin Turussa? Tutustu toteutusmuotoselvitykseen.
