Uutiset
Kim Brander selvittää missä ja kuinka paljon pilaantuneita maa-aineksia raitiotien reitin varrella sijaitsee

Kuka olet ja mitä teet Turun raitiotieallianssissa?
Olen Kim Brander, ja tehtäväni Turun Raitiotieallianssissa on selvittää missä ja kuinka paljon pilaantuneita maa-aineksia raitiotien reitin varrella sijaitsee. Teen myös alustavaa pilaantuneen maa-aineksen puhdistussuunnittelua ja arvioin puhdistamisesta syntyviä kustannuksia. Kotiorganisaationi on Ramboll, ja koulutukseltani olen filosofian maisteri maaperägeologiasta.
Maaperän katsotaan olevan pilaantunut silloin, kun siinä on haitta-aineiden pitoisuuksia, kuten esimerkiksi öljyhiilivetyjä tai raskasmetalleja, joista voi olla riski tai vaara ympäristölle tai ihmisten terveydelle. Turun raitiotien rakentamisen yhteydessä kaivettavat pilaantuneet maa-ainekset toimitetaan asianmukaiset luvat omaaviin vastaanottopaikkoihin. Pilaantuneita maita on todettu Turussa esimerkiksi vanhoilla täyttö- ja teollisuusalueilla.
Raitiotien rakentamisen yhteydessä syntyvien kaivumassojen onnistunut hallinta edellyttää, että tiedämme milloin, kuinka paljon ja millaisia maamassoja kullakin rakentamisalueella syntyy. Näin maamassat voidaan ohjata sujuvasti mahdolliseen hyödyntämis- tai käsittelypaikkaan. Hankkeen tavoitteena on, että vähintään 50 prosenttia hyödyntämiskelpoisista kaivuumassoista saadaan ohjattua hyötykäyttöön.
Olin mukana arvioimassa maaperän pilaantuneisuutta jo silloin, kun Turun kaupunki teki raitiotiestä yleissuunnitelmaa. Nyt pääsen syventämään aiemmin aloittamaani työtä.
Mikä on parasta hankkeessa ja raitiotieallianssissa työskentelyssä?
Raitiotien kaltaisissa infrahankkeissa on olennaista tehdä muiden asiantuntijoiden kanssa töitä yhteisen tavoitteen eteen. Tämä on kuin palapeli, jossa jokainen allianssilainen tuo pöytään oman osaamisensa palvelemaan kokonaisuutta. Allianssitoiminnassa tämä näkyy mielestäni erityisen hyvin.
Turun Raitiotieallianssissa toimiminen on tutustuttanut minut moneen oman alansa asiantuntijaan, joiden kanssa töitä tehdessäni olen oppinut itsekin paljon.
Turkulaisena olen seurannut hankkeen valmistelua mielenkiinnolla jo pitkään. Ilmoittauduin heti, kun kuulin, että kotiorganisaationi Ramboll on lähtemässä mukaan hankkeeseen. Olen muuten ollut pikkupoikana 60-luvun lopulla Turun vanhan raitsikan kyydissä!
Mitä olet tehnyt ennen Turun raitiotietä?
En ole tehnyt päivääkään varsinaisia geologin töitä, vaan hyppäsin suoraan Turun yliopiston penkiltä konsultin uralle. Ensi vuonna minulla onkin jo 30-vuotisjuhlat alalla.
Pilaantuneet maat ja pohjavedet ovat olleet alusta asti pääasiallinen työsarkani. Aiemmin puhuttiin pilaantuneen maa-aineksen sijasta saastuneesta maasta. Alan lainsäädäntö ja toimintatavat ovat näissä 30 vuodessa muuttuneet paljon, ja on ollut hienoa saada olla mukana seuraamassa tätä kehitystä.
Turun raitiotie on ensimmäinen raitiotiehanke, jossa olen mukana. 1990-luvun lopulta asti olen ollut kyllä mukana eri rautatiehankkeissa, joissa pilaantuneiden maiden asiat ovat olleet minun vastuullani. Viime vuosina olen tehnyt paljon töitä myös maamassojen ja purkumateriaalien hyötykäytön parissa.
Mitä teet vapaa-ajalla?
Arki perheen kanssa on kaikkein tärkeintä. Mutta pakkohan on kertoa, että olen varhaisteinistä asti soittanut erilaisissa bändeissä, ja tämä harrastus jatkuu edelleen. Tällä hetkellä vaikutan Kissajoraa-nimisessä yhtyeessä. Soitamme hieman nyrjähtänyttä suomirokkia. Musiikkiamme löytyy Spotifystä 😊
Lue seuraavaksi
- Susan Nymander varmistaa, että raitiotien myötä uudistettava katuympäristö on kaupungin tavoitteiden mukainen
- Minna Tontti johtaa Turun Raitiotieallianssin ympäristö- ja vastuullisuustyötä
- Suvi Pielismaa-Saarela edistää kaupunkilaisten ja suunnittelijoiden välistä vuoropuhelua
- Mari Kulmala vetää keskustan raitiotiekatujen suunnittelutiimiä
- Maiju Hannuksela suunnittelee innolla uutta infraa omaan kotikaupunkiinsa
- Annika Sormunen suunnittelee, miten raitiotien rakentamisessa syntyvät maa-ainekset saadaan hyötykäyttöön
- Kari-Pekka Lumme pitää huolta, että allianssissa yhteistyö sujuu
